Sercem Sieny jest Piazza del Campo.
Torre del Mangia
Wieża górująca nad Piazza del Campo o wysokości 102 metrów. Na wieżę można wejść z dziedzińca Palazzo Pubblico po około 500 schodach
Cattedrale di Santa Maria Assunta
Stojąca przy Piazza del Duomo katedra jest bez wątpienia najważniejszym zabytkiem Sieny. Romańsko-gotycka katedra budowana była przez prawie 200 lat, od XII do XIV w. Budowa fasady Dumo podzielona była na dwa etapy. Najpierw powstała dolna część z trzema portalami (w XII w.), a około 100 lat później dobudowano górną część. Architekt wzorował się przy tym na katedrze z Orvieto w Umbrii. Cała katedra pierwotnie miała być znacznie większa. Ostatecznie jednak jedna z planowanych naw bocznych została przekształcona w muzeum, a druga nawa nie powstała nigdy. Przyczyną zmiany planów podczas budowy katedry była epidemia dżumy, która dotknęła Sienę. Obecnie wewnątrz katedry można podziwiać m.in. pomnik Jana Chrzciciela autorstwa Donatella i freski z XVI w.
Baptysterium, przeznaczone, jak nazwa wskazuje, do udzielania chrztu obywatelom Sieny. Po przekroczeniu jego progu poczułem się jakbnym trafił we kolorowy sen średniowiecznego artysty. Trudno uwierzyć w realność nagromadzonych tam dzieł sztuki sakralnej. Baptysterium, powstałe w XIV wieku, jest dziełem samym w sobie. Doskonałe proporcje pomieszczenia, obfitość lecz nie nachalność malowideł i dekoracji ściennych, powściagliwe obrazy gotyckich Madonn i świętych o surowych twarzach – wszystko razem daje poczucie harmonii, tchnie czymś nieziemskim. Wszystkie ściany oraz łukowe sklepienia pokrywają obrazy przedstawiające sceny religijne, przedzielają je zdobienia we wzory geometryczne lub z motywami roślinnymi. No i te żywe kolory z wybijającą się ultramaryną nieba! Z nimi kojarzę malarstwo „szkoły sieneńskiej”.
Pośrodku świątyni stoi chrzcielnica, której centralną kolumnę wyrzeźbił Jacopo dela Quercia a pozostałe elementy wspólnymi siłami wykonali artyści sieneńscy i florenccy. Jedną z tablic odlanych w brązie wykonał Donatello, inną Ghiberti – autor słynnych florenckich drzwi zwanych „Bramą do raju”. Nisze i boczne ściany baptysterium zajmują rzeźby i obrazy charakterystyczne dla malarstwa gotyckiego. Postaci są dostojne i tajemnicze.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz